22.6.2024 | Traficom - tiedote
Tiedote. Julkaistu: 20.06.2024, 09:16
Traficom
Suomessa väestön ikärakenne muuttuu jatkuvasti iäkkäämpään suuntaan, kuten muuallakin Euroopassa. Tämä näkyy myös voimassa olevissa ajo-oikeuksissa. Vuoden 2023 lopulla yli 100-vuotiaita henkilöauton ajo-oikeuden omaavia henkilöitä oli kuusi, joista vanhin oli 103-vuotias. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuosittainen kyselytutkimus selvittää yli 65-vuotiaiden kuljettajien liikkumistottumuksia ja kokemuksia liikenteestä sekä seuraa heidän liikenteessä menestymistään.
Tutkimuksen vastaajista yli puolet ilmoitti tekevänsä henkilöautomatkoja päivittäin tai lähes päivittäin. 94 prosentilla vastaajista oli taloudessaan vähintään yksi auto. Alle 70-vuotiaista 40 prosentilla oli kaksi tai useampia autoja. Hieman yli puolet vastaajista ajoi manuaalivaihteisella autolla, ja heistä alle 10 % harkitsi vaihtamista automaattivaihteiseen autoon.
Kaksi kolmasosaa vastaajista oli käyttänyt ajossaan vähintään yhtä avustavaa järjestelmää. Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajaneista 94 % ilmoitti hyödyntäneensä avustavia järjestelmiä. Osuus laski ajokilometrien myötä. Ajoneuvon iällä oli myös selkeä vaikutus avustavien järjestelmien käyttöön. Vaikka ikäkuljettajat kokivat avustavat järjestelmät pääosin hyödyllisiksi, osa automaattitoiminnoista ja ääniopasteista koettiin myös häiritseviksi.
"Uusia ominaisuuksia ei välttämättä kaivattu omaan autoon, mutta totuttelun jälkeen ne koettiin usein hyödyllisiksi," kertoo erityisasiantuntija Elina Uusitalo.
Vastaajat arvioivat oman ajokykynsä ja ajoterveytensä keskimäärin hyväksi tai erittäin hyväksi. Heikoimmiksi arvioitiin tuntemattomassa ympäristössä ajaminen ja uusien liikennesääntöjen tunnistaminen. Vuoden 2023 tuloksissa arviot ovat nousseet selkeästi. 85 prosenttia vastaajista selvisi vuoden aikana ilman vahinkoja ja rikkeitä.
"Iäkkäät kuljettajat tarkkailevat omaa ajokuntoaan ja rajoittavat ajamistaan heille vaikeiksi koetuissa olosuhteissa kuten pimeällä, vilkkaassa liikenteessä ja vaikeissa talviolosuhteissa," toteaa Uusitalo.
Valtaosa vastaajista ei ollut keskustellut ajokunnosta terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa viimeisen vuoden aikana. Ajoterveyteen liittyviä kysymyksiä oli esitetty vain harvoille ikääntyneille vastaajille. Yli 90-vuotiaista 6 % oli saanut kehotuksia välttää ajamista pimeällä ja huonoissa olosuhteissa.
"Ajoterveyteen liittyvä keskustelu läheisten kanssa oli vastausten perusteella vähäistä," pohtii Uusitalo. "Monet iäkkäät kuljettajat eivät halua huolestuttaa läheisiään tai luopua itsenäisyydestään. Tämä voi johtaa siihen, että mahdollisia terveysongelmia ei oteta puheeksi ennen kuin ne vaikuttavat selvästi ajokykyyn. On tärkeää, että perheenjäsenet ja ystävät rohkaisevat avoimeen keskusteluun ajokyvystä ja ajoterveydestä, jotta voidaan tehdä turvallisia ja realistisia päätöksiä ajo-oikeudesta."
Vuonna 2023 tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 24 iältään 65-74-vuotiasta ja 38 vähintään 75-vuotiasta henkilöä. 65-74-vuotiaiden liikennekuolemat ovat vähentyneet hieman viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun taas vähintään 75-vuotiaiden liikennekuolemien määrä on pysynyt lähes ennallaan. Ikääntyneiden määrän kasvaessa liikennekuolemat suhteessa väestöön ovat vähentyneet.
Vuonna 2022 tieliikenteessä loukkaantui vakavasti 116 iältään 65-74-vuotiasta ja 138 vähintään 75-vuotiasta henkilöä. Vakavista loukkaantumisista suuri osa tapahtui pyöräillessä tai kävellessä.
"Onnettomuustilaston valossa näyttää, että polkupyörä ei ole hyvä vaihtoehto ajokortista luopumisen jälkeiseen liikkumiseen," toteaa erityisasiantuntija Riikka Rajamäki.
Lisätiedot
Ikäkuljettajien kokemukset liikenteestä - vuoden 2023 aineisto
Elina Uusitalo, erityisasiantuntija, p. 029 534 5445, elina.uusitalo@traficom.fi
Riikka Rajamäki, erityisasiantuntija, p. 029 534 6172, riikka.rajamaki@traficom.fi
Lähde: Traficom
Tiedotteet
#Ansiomitali#Tunnustus
17.6.2025 |
Tiedotteet
#ELY-keskus#Niittotyö#Teiden kunnossapito
13.6.2025 |
Tiedotteet
#Autoilu#Tasoristeys#Turvallisuus
12.6.2025 |
Tiedotteet
#Huoltoasema#Polttoaine#St1
9.6.2025 |
Tiedotteet
#Ajokortti#Iäkäs kuljettaja#Liikenteessä#Traficom
29.5.2025 |
Tiedotteet
#ELY-keskus#Raskas liikenne#Tietyö
22.5.2025 |
Tiedotteet
#Julkinen liikenne#Linja-auto#Vastuullisuus
18.5.2025 |
Tiedotteet
#Raskas liikenne#Vaarallisten aineiden kuljetus
10.5.2025 |
Tiedotteet
#Liikenne- ja viestintäministeriö#LVM
25.4.2025 |
Tiedotteet
#Traficom#Turvallisuus
29.3.2025 |
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä#LVM
26.3.2025 |
Tiedotteet
#LVM#Sähköpotkulauta
7.3.2025 |
Tiedotteet
#Ajo- ja lepoaika#Raskas liikenne
5.3.2025 |
Tiedotteet
#Liikenteessä#Traficom
14.11.2024 |
Tiedotteet
31.10.2024 |
Tiedotteet
#Nopeusrajoitus#Talvi#Talvinopeusrajoitus
28.10.2024 |
Tiedotteet
#Liikenteessä#Tasoristeysonnettomuus
17.10.2024 |
Tiedotteet
#Liikenne- ja viestintäministeriö#Taksi
3.10.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Turvallisuus
2.10.2024 |
Tiedotteet
#Parkkisakko#Pysäköinti
12.9.2024 |
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#Traficom
5.7.2024 |
Tiedotteet
#Hallitus#Tieliikenne
19.4.2024 |
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä
26.3.2024 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.