Hyväkuntoiset talvirenkaat tärkein turvavaruste | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Renkaat#Turvallisuus#Traficom

Hyväkuntoiset talvirenkaat tärkein turvavaruste

23.10.2022 | Autotoday

Henkilö- ja pakettiautoissa on käytettävä Suomessa talvirenkaita 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Kuva: Matti Sulanto

Talvirengasvaatimus koskee myös erikoisautoja, moottoripyöriä, mopoja ja kolmi- ja nelipyöriä sekä perävaunuja, joiden luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia.

Myös yli 3,5 tonnia painaville autoille on omat talvikauden rengasvaatimukset.

Älä anna liukkaiden yllättää

Talvirenkaat on parempi vaihtaa alle viikkoa liian aikaisin kuin päivää liian myöhään liikenneturvallisuussyistä ja henkilökohtaisen stressin välttämiseksi.

– Kitkarenkaiden kohdalla ennakointia voi tehdä enemmän ilman haittoja. Nastarenkaiden vaihdon optimiajankohtaa kannattaa katsoa tarkemmin talven tulon ja oman autonkäytön näkökulmasta, sanoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti.

Renkaiden kunnolla suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen

Henkilöautojen talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 mm.

– Renkaiden kunnolla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen. Kulutuspinnan urasyvyyden ja nastojen kunnon lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään, minkä näkee viikon tarkkuudella renkaan kyljestä. Säilytyksestä riippuen 6 vuotta käytössä ollut rengas on kovettunut ja pitää kaikissa olosuhteissa huonommin. 10 vuotta valmistusajankohdasta on ohjeellinen viimeinen käyttöpäivä olosuhteista riippumatta, kertoo Lahti.

Renkaan iän voi tarkastaa renkaasta löytyvästä valmistusaikamerkinnästä. 2 ensimmäistä merkkiä on valmistusviikko ja 2 viimeistä merkkiä on valmistusvuosi.

Määräaikaiskatsastuksessa talvirenkaissa tulee olla talvirenkaalta minimissään edellytetty kulutuspinnanpääurien syvyys marras- maaliskuun välisenä aikana. Jos alla on kesärenkaat, on kulutuspinnan pääurien syvyyden oltava vähintään 1,6 mm.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell