Historian havinaa: Sopimushommista ukkihommiin 25 vuoden palveluksen jälkeen | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Scania

Historian havinaa: Sopimushommista ukkihommiin 25 vuoden palveluksen jälkeen

1.1.2024 | Autotoday

Kuva: Scania

Scania Suomen sopimusliiketoiminta on kehittynyt vuosien saatossa yrityksen yhdeksi tärkeäksi liiketoiminnan osa-alueeksi. Sopimusliiketoiminnan kehitys viimeisen 25 vuoden aikana on ollut liiketoimintajohtaja Juha Nevalaisen silmäterä. Nyt vuoden 2024 alusta Nevalainen jää viettämään ansaittuja eläkepäiviään.

Nevalainen siirtyi Scanialle 1.8.1998 Transpoint Oy:ltä. Aluksi hänen vetovastuullaan oli maahantuonnin varaosaosasto. Tuohon aikaan Scanian maahantuonnin toimintoja virtaviivaistettiin ja pian yhdistettiin varaosat, tekniikka, takuut, tekninen koulutus ja sopimukset.

Sopimuksien myyntiä hoidettiin aluksi alueellisesti. Sopimusliiketoiminnassa nähtiin kasvumahdollisuuksia korjaamomyynnille. Sen vuoksi sopimukset eriytettiin omaksi liiketoiminnaksi ja päätettiin aloittaa maahantuonnin vetämänä keskitetty valtakunnallisen myyntiorganisaation rakentaminen.

Kehitystyötä yhtenä joukkueena alusta alkaen

Sopimusliiketoiminnan alussa toimintaa aloitti pieni joukkue.

– Kaikilla oli kova usko, into ja halu myydä ja kehittää sopimustoimintaa. Hallintoa hoiti yksi henkilö, joka hallinnollisten töiden ohella kehitti käytännön toimintaa myyntiryhmän tukena. Sopimusosasto on alusta alkaen toiminut yhteistyötä tekevänä joukkueena, jota minulla on ollut ilo ja kunnia luotsata, hän muistelee.

Sopimusosaston aloittaessa Scanialla oli 25 korjaussopimusta joista 15 sopimusta oli Transpoint Oy:llä. Transpoint oli saatu siirtymään Scania kuorma-autoasiakkaaksi, mutta autokaupan edellytys oli yritystä palvelevat korjaussopimukset.

– Transpoint oli hyvin vaativa ja edistyksellinen asiakas. Teimme paljon yhteistyötä, jonka pohjalta pääsimme rakentamaan sopimustoimintaamme. Samalla kehitimme sopimustuotteita pohjautuen Scania CV:ltä opittuun modulaariseen ajattelumalliin. Työkalupakissa olevia tuotteita yhdistämällä saatiin useanlaisia tuotekokonaisuuksia, Nevalainen kertoo.

Sopimussalkun kehityksen myötä sopimuksia alettiin tarjota kaiken kokoisille kuljetusyrityksille. Yksi merkittävä liiketoiminnan saavutus oli Puolustusvoimat. Erityismyynnin silloinen myyntipäällikkö onnistui myymään Puolustusvoimille suuremman määrän Scania kuorma-autoja.

Hetkeä aiemmin Ilmavoimat olivat ostaneet Scanioita tankkausautojen vetureiksi. Puolustusvoimat olivat aloittamassa kaluston ylläpidon ulkoistamista ja Scanian korjaussopimus onnistuttiin räätälöimään heille sopivaksi tuotteeksi uusiin kuorma-autoihin.

Tällä hetkellä Puolustusvoimilla onkin suuri määrä Scanioita korjaussopimusten piirissä ympäri Suomea. Seuraava merkittävä onnistuminen oli ylläpitosopimukset jätealan kuljetuksiin ja sen jälkeen myös suurimmalle osalle Suomen pelastuslaitosten Scanioista räätälöitiin sopimukset. Nykyään sopimuksia on jo tuhansia kattaen lähes kaikki suoritealat ja erikokoiset kuljetusyritykset sekä toimijat.

Nykyään käytettävyyden takaaminen on ykkösasia asiakkaille

Sopimusliiketoiminnan alkaessa 25 vuotta sitten varsinkin suurasiakkailla oli mittavat omat korjaamot, joissa kalustoa ylläpidettiin yritysten omin voimin. Suuremmilla yrityksillä oli vara-autoja, jotka paikkasivat korjauksessa olevan kaluston. Nevalaisen mielestä asiakkaiden toiminta on muuttunut paljon.

– Ylläpidon ulkoistamista oli haasteellista perustella koska asiakkaat vertasivat pääosin omaa tuntihintaa ja öljyn hintaa. Nykyään vara-autoja ei ole lainkaan ja kilpaillaan siitä kuinka paljon autolla saadaan tehtyä työsuoritetta kokonaisajasta. Lisäksi ajoneuvojen tekniset ominaisuudet ovat muuttuneet sellaisiksi, että omilla korjaamoilla ylläpidon järjestäminen on vaativaa. Kuljettajien ajankäyttö ajoneuvon ylläpitoon olisi saatava poistettua kokonaan ja ajoneuvojen ylläpitoon liittyvät työt tulisi tehdä silloin kun auto on suunnitellusti pois liikenteestä. Käytettävyys pitää olla maksimissaan ja siihen huolto- ja korjaussopimukset ovat paras ratkaisu.

Ylpeydenaihe toimia Scanian organisaatiossa

Nevalaisen mukaan Scania on aina ollut alansa kehityksen kärjessä sekä tuotteen, että palveluiden osalta. Scanian kokonaistalous on aina ollut kilpailukykyinen, mutta sen perusteleminen ainakin osalle asiakkaista on ollut ajoittain haasteellista.

– Onnistuneiden kauppojen toteutuminen ja myynnin kasvattaminen on tuottanut valtavan voimavaran työn tekemiselle. Minulle on ollut suuri ylpeydenaihe toimia Scania menestyvässä organisaatiossa, Nevalainen kehuu.

Maailma muuttuu – Niin myös Scania Suomi

Nevalaisen mielestä Scania Suomen henkilökunta on ammattitaitoista ja palvelualtista. Kaikki tekevät pyyteettömästi työtä asiakkaiden menestymisen eteen. Kuljetusala on 25 vuoden aikana muuttunut, mutta niin on myös muuttunut Scania Suomikin.

– Tekemisen määrä ja kiire on selvästi kasvanut ajan myötä. Tuntuu, että 25 vuotta sitten yhdessä tekeminen oli vielä kiinteämpää ja ihmisläheisempää, hän muistelee.

Sopimushommista ukkihommiin

Työyhteisössä Nevalainen on tunnettu suorapuheisena ja läheisenä henkilönä. Hänellä on aina ollut aikaa vaihtaa kuulumiset, vaikka kiirekin painaa päälle. Hän on aina ehtinyt auttaa apua tarvitsevaa ja alati hyväntuulinen Nevalainen on oman läheisimmän tiiminsä lisäksi ehtinyt huolehtia myös muidenkin työkavereiden hyvästä mielestä.

Nevalaisen eläkepäiville riittää vilskettä.

– Olemme vaimoni kanssa saaneet viisi lastenlasta. Vanhin on 9-vuotias ja kaksi nuorinta noin kolmen viikon ikäistä. Lastenhoitoa on siis tiedossa heti tammikuusta alkaen. Sen lisäksi aika kuluu erilaisten harrastusten parissa jos vain saan olla terveenä.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut