Goodyearilta sähköautomerkintä renkaisiinsa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Renkaat#Goodyear#Sähköautoilu

Goodyearilta sähköautomerkintä renkaisiinsa

5.12.2023 | Autotoday

Kaikki uudet ja nykyiset Goodyear-renkaat on optimoitu antamaan poikkeuksellinen suorituskyky sähkö- ja polttomoottoriautoille. Tätä selkeytetään entisestään ottamalla käyttöön uusi Goodyear EV-Ready -logo.

Kuva: Goodyear

Uusi logo otetaan käyttöön kaikkien uusien renkaiden sivussa vuoden 2024 alusta alkaen. Sen tarkoituksena on taata, että kuljettajat voivat olla täysin varmoja autolleen optimaalisten renkaiden valinnasta, auton voimansiirtoon katsomatta. Se auttaa myös jälleenmyyjiä tehostamaan myyntiprosesseja sekä selkeyttää valikoimaa, koska se tulee näkyville myös PriCat-hinnastoon ja Goodyearin MyWay-järjestelmään.

Goodyearin rengasteknologiat

Sähköautojen suosio kasvaa nopeasti. S&P Global ennustaa, että 97 % uusien autojen tuotannosta Euroopassa on ainakin osittain sähköautoja vuoteen 2029 mennessä, ja näistä 61 % olisi täyssähköautoja (1). Tämä suuntaus tarkoittaa, että vuosikymmenen kuluessa suurin osa uusista Euroopassa lanseerattavista henkilöautoista tulee todennäköisesti olemaan sähköautoja. Goodyear haluaa tietenkin olla tämän kehityksen kärjessä.

Goodyear haluaa varmistaa, että sähköautokuskit saavat optimaalisen suorituskyvyn, hiljaisemman ajokokemuksen ja pidemmän renkaan käyttöiän. Siksi Goodyear on kehittänyt teknologioita, jotka täydentävät sähköautoja ja muilla voimansiirtojärjestelmillä varustettuja autoja.

Yksi esimerkki näistä innovaatioista on SoundComfort-teknologia, joka alentaa renkaan ja tien kosketuksessa syntyvää, hiljaisen sähköauton sisälle kantautuvaa melua. Tämä teknologia voi vähentää rengasmelua jopa 50 % (2), mikä on erityisen tärkeää, jotta voidaan taata hiljainen sekä miellyttävä ajokokemus sähköautolla.

Sähköautojen suurempi paino ja vääntö tarkoittavat, että renkaat kuluvat sähköautossa huomattavasti nopeammin kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Goodyearin Mileage Plus -teknologia tarjoaa kuljettajille mahdollisuuden maksimoida renkaidensa käyttöiän ja ajaa pidemmälle jokaisella rengassarjalla.

Goodyearin alhaisen vierintävastuksen takaavat teknologiat auttavat myös vähentämään energiankulutusta ja pidentämään toimintamatkaa. Tämä on saavutettu optimoimalla renkaan rakenne, kehittämällä uudenlaisia seoksia sekä hienosäätämällä renkaan sivupinnan aerodynaamisuutta.

Kaksi muuta merkintää

Monet johtavat autonvalmistajat ovat valinneet Goodyearin ensiasennusrenkaaksi uusimpiin sähköautoihinsa ja ladattaviin hybridiautoihinsa.

Vaihdettavien renkaiden EV-logon lisäksi Goodyearin sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen ensiasennusrenkaissa on kaksi muuta merkkiä. Nämä merkit ovat Goodyearin Electric Drive Technology (EDT) sekä Electric Drive Ready (EDR) ja ne ovat selvästi näkyvissä sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen ensiasennusrenkaissa.

Merkit osoittavat, että renkaat on räätälöity kyseisen auton erityistarpeet huomioiden, kuten suurempi kantavuus, tietyt ajettavuus- ja meluominaisuudet sekä useita muita kriteereitä.

(1) S&P:n maailmanlaajuinen moottorien tuotantoennuste (lokakuu 2023)

(2) Ajoneuvotyypin, nopeuden ja tienpinnan mukaan. Goodyearin insinöörien Luxemburgissa helmikuussa 2018, tammikuussa 2018, marraskuussa 2017 ja lokakuussa 2011 tekemien auton sisällä maantieajossa tehtyjen mittausten perusteella. Rengaskoko: 225/55R17 VW Passat Alltrackissä ja Ford Kugassa ja 255/45R18 Audi A7:ssä.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa