Gasum rakentaa Lapin ensimmäisen kaasutankkausaseman Keminmaalle | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Kaasu#Raskas liikenne#Gasum

Gasum rakentaa Lapin ensimmäisen kaasutankkausaseman Keminmaalle

6.6.2023 | Autotoday

Gasum on aloittanut uuden kaasutankkausaseman rakentamisen Keminmaalle. Rakennustyöt kestävät noin puoli vuotta ja aseman on tavoitteena avautua käyttäjille kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Kuva: Gasum

Keminmaan asema on Suomen Lapin ensimmäinen kaasutankkausasema, Gasumin pohjoisin tankkausasema ja samalla Euroopan pohjoisin nesteytetyn biokaasun eli LBG:n tankkausasema. Gasum avasi hiljattain Ruotsin puolelle Luulajaan toiseksi pohjoisimman asemansa.

Keminmaan asema tarjoaa sekä nesteytettyä että paineistettua biokaasua ja palvelee siten sekä raskasta liikennettä että henkilöautoilijoita.

Asema sijaitsee uudella rakentuvalla Rajakankaan teollisuusalueella Oulu–Tornio-tien varressa Rovaniemen risteyksen välittömässä läheisyydessä.

Asema palveleekin sijaintinsa vuoksi erinomaisesti sekä Rovaniemen että Tornion ja edelleen Ruotsin suuntaan suuntautuvaa liikennettä. Keminmaan asema on saanut rahoitusta EU:n investointitukiohjelmasta Verkkojen Eurooppa -välineestä.

Tavoitteena laajentaa pohjoisemmaksi

Keminmaan asema on valmistuessaan toistaiseksi Gasumin pohjoisin kaasutankkausasema, mutta tarkoituksena on parantaa palvelua Lapissa edelleen.

– Gasumin tavoitteena on laajentaa tankkausasemaverkostoaan yhä pohjoisemmaksi ja mahdollistaa biokaasulla kuljettamisen sekä kaasuautoilun Lapin alueella. Keminmaan asema palvelee pohjoisen runkoliikennettä ja mahdollistaa yhä useammalle logistiikkatoimijalle siirtymiseen biokaasulla suoritettaviin kuljetuksiin, sanoo Juho Kurra, Gasumin Suomen liikenteen liiketoimintajohtaja.

Biokaasun koko elinkaaren aikaiset päästöt ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisillä fossiilisilla polttoaineilla.

Biokaasu on kustannustehokas polttoaine raskaan liikenteen käyttöön ja tehokas keino kuljetusyrityksille leikata päästöjä jo tänään. Logistiikka- ja kuljetusyhtiöt ovat avainasemassa Suomen tieliikennepäästöjen leikkaamisessa.

Lähes 100 prosenttia Gasumin myymästä liikennekaasusta kaikille ajoneuvosegmenteille on jo nyt biokaasua.

Gasumin strateginen tavoite on tuoda vuoteen 2027 mennessä pohjoismaisille markkinoille seitsemän terawattituntia (TWh) uusiutuvaa kaasua vuodessa. Se tarkoittaisi vuosittaista 1,8 miljoonan hiilidioksiditonnin päästövähennystä Gasumin asiakkaille.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa