19.9.2023 | Autotoday
Suomen suurimpiin huolinta- ja kuljetusyrityksiin lukeutuva Freja Transport & Logistics Oy otti elokuun alusta käyttöön kotimaan kuljetusten kompensaatiopalvelun, jossa Kaukokiito tankkaa ajoneuvoihinsa saman määrän uusiutuvaa dieseliä, kuin sitä menee Freijalle tuotettaviin kuljetuksiin Suomessa.
Uusiutuva diesel valmistetaan täysin kierrätettävistä jätteistä ja tähteistä. Freijan toimitusjohtaja Matti Urmas näkee siirtymisen uusiutuvaan dieseliin tärkeänä askeleena kohti vastuullisempaa tulevaisuutta.
– Kuljetuspuolella on vaikea löytää nopeasti ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Uskon, että ratkaisut löytyvät vain yhdistelemällä erilaisia energiamuotoja ja toimintamalleja sekä eri tahojen välisellä yhteistyöllä. Solmimme Kaukokiito BIO -sopimuksen ensimmäisenä kuljetusalan toimijana, koska me Freijalla haluamme esimerkillämme näyttää suuntaa myös muille kuljetusalan toimijoille kohti vastuullisempaa huomista.
Investointi maksaa itsensä takaisin asiakastyytyväisyytenä
Sekä Freijalla, että Kaukokiidolla uskotaan, että siirtyminen uusiutuvan dieselin käyttöön asteittain muuttaa lopulta koko alan tapaa toimia. Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori painottaa yhteistyön merkitystä koko kuljetusalalle.
– Kestävien ratkaisujen löytäminen vaatii koko toimitusketjun sitoutumista – asiakkaista kuljetusyhtiöihin ja huolintaan. Kuljetusyhtiöt, kuten Freija ovat avainasemassa, kun uudet innovaatiot ja toimintamallit otetaan käyttöön. Konkreettiset muutostoimet ja läpinäkyvyys hiilijalanjäljen seurannassa tuovat meidät lähemmäs kestävää tulevaisuutta. Yhteistyötä on helpottanut se, että suomalaisena kuljetusalan toimijana Freija jakaa Kaukokiidon kanssa saman arvopohjan sekä ympäristötavoitteet.
Siirtymistä uusiutuvan dieselin käyttöön on tähän mennessä hidastanut sen korkea hinta. Freijalla uskotaan kuitenkin, että asiakkaat arvostavat kestäviä kuljetusalan ratkaisuja ja investointi maksaa itsensä takaisin asiakastyytyväisyytenä, joka on Freijalla tutkitusti jo nyt alansa korkein. Freija haluaa olla kuljetusalalla suunnannäyttäjänä hiilijalanjäljen pienentämisessä sekä edistää koko kuljetusalan uusiutumista.
Aikaisemmin Freija on kokeillut biokaasurekkojen käyttöä, mutta vielä muutama vuosi sitten tekniset haasteet rajoittivat näiden laajempaa käyttöönottoa. Urmas näkee, että Kaukokiito BIO -palvelu tarjoaa toivoa ja näkymiä kestävämpään ja ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen kuljetusalalla.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Ammattipätevyys#Jatkokoulutus#Raskas liikenne
13.11.2024 | Janne Kuusela
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,