Etelä-Suomessa kokeillaan uusia keinoja ehkäistä valkohäntäpeurakolareita | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#ELY-keskus#Peurakolari

Etelä-Suomessa kokeillaan uusia keinoja ehkäistä valkohäntäpeurakolareita

20.11.2024 | Autotoday

Tutkimuksessa selvitetään äänimajakoiden vaikutusta peurakolareiden määrään. Kun tutka tunnistaa eläimen, alkaa majakasta kuulua ihmisääntä. Äänen toivotaan estävän eläimen kulun tielle. Kuva: InnoTrafik.

Suomen valkohäntäpeurakanta on kasvanut yli kaksinkertaiseksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan myös peurakolareiden määrä on kasvanut.

Luonnonvarakeskus (Luke) yhteistyökumppaneineen selvittää, mitkä teiden ympäristötekijät lisäävät kolaririskiä ja tutkii kolareiden ehkäisyyn tarkoitettujen laitteiden ja menetelmien toimivuutta. Tulosten perusteella laaditaan riskikarttoja ja annetaan suosituksia onnettomuuksien ehkäisyyn.

Hankkeessa on asennettu Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla valtateiden varsille äänimajakoita ja valoheijastimia. Ne on sijoitettu valtateiden varsille kolarimäärien ja tieliikenneturvallisuuden kannalta tärkeisiin paikkoihin. Laitteiden vaikutusta kolareihin selvitetään vertaamalla sijoituspaikkojen aikaisempia kolareiden määriä laitteiden käyttöönoton jälkeisiin määriin.

Valoheijastimet heijastavat autojen valot takaisin metsän suuntaan, minkä toivotaan karkottavan peuroja. Heijastimia on kokeiltu aiemmin jo Virossa. Kuva: InnoTrafik.

Tutkimuksessa selvitetään myös, miten liikenne, tienvarsien kasvillisuus ja sen hoito, suojarakenteet ja varoitusjärjestelmät, maisemarakenne, maankäyttö, riistanhoitotoimet sekä sääolosuhteet vaikuttavat kolaririskiin. Tätä varten kootaan yhteen jo olemassa olevia aineistoja ja mallinnetaan eri tekijöiden vaikutuksia.

Peurakolareita tapahtuu eniten Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Uudenmaalla, Hämeessä ja Pirkanmaalla. Kolareista aiheutuvat kustannukset ovat kasvaneet viime vuosina. Kolarit ja niiden riski aiheuttavat taloudellisten vahinkojen lisäksi stressiä riskialueella liikkuville autoilijoille ja kärsimystä kolariin joutuville eläimille. Lisäksi kasvanut peurakanta aiheuttaa riskialueella läheltä piti -tilanteita.

Yhteistyötä metsästäjien kanssa

Tienkäyttäjien lisäksi hankkeen tulokset hyödyttävät myös metsästäjiä.

”Toivomme, että tutkimusalueen metsästäjät osallistuvat hankkeeseen tekemällä kolareita ehkäiseviä toimenpiteitä. Metsästäjien yhteistyö on arvokasta myös mallinnuksissa, joita varten toivomme esimerkiksi tietoa tienvarsinauhoituksista ja ruokintapaikoista. Hankkeessa saamme lisätietoa alueista, joille kannansäätelyä erityisesti kannattaa kohdistaa liikennevahinkojen vähentämiseksi,” kertoo projektipäällikkö Luken erikoistutkija Esa Huhta.

Hankkeesta vastaa Luonnonvarakeskus. Yhteistyökumppaneina ovat Suomen Riistakeskus, Väylävirasto sekä Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Uudenmaan ELY-keskukset, joiden alueilla työtä toteutetaan. Äänimajakat on hankittu InnoTrafik Oy:ltä, joka myös vastaa niiden asennuksesta ja ylläpidosta. ELY-keskukset vastaavat valoheijastimien asennuksesta ja ylläpidosta. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoa laitteista YouTube-videoilla:

InnoTrafik Oy: Äänimajakan toiminta

InnoTrafik Oy: Valoheijastimen eli reflektorin asennus

Luonnonvarakeskus (Luke) on tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, joka tekee työtä luonnonvarojen kestävän käytön ja biotalouden edistämiseksi. www.luke.fi

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa