Ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto on valloittanut Itävallan korkeimman vuoristosolan | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Liikenteessä#Sähkö

Ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto on valloittanut Itävallan korkeimman vuoristosolan

8.7.2022 | Autotoday

Kuva: DAF.

26 tonnia painava DAF CF Electric on ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto, joka on valloittanut Itävallan korkeimman vuoristosolan – nimittäin 48 km pitkän Grossglockner High Alpine Road -vuoristotien, jossa on 36 jyrkkää mutkaa ja 12 prosentin nousuja.

Saavutus osoittaa, että päästötön ajaminen on täysin mahdollista myös vuoristoalueilla.

DAF CF Electric on ollut markkinoilla vuodesta 2018 alkaen, ja se on saatavilla 4×2-vetoautona sekä 6×2-kuorma-autona.

Tämä täyssähköinen ajoneuvo – jonka kolmannen sukupolven malli on nyt liikenteessä – on jo käytössä muun muassa Alankomaissa, Saksassa, Belgiassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Unkarissa erilaisissa käyttötarkoituksissa, kuten supermarkettien jakeluajossa, jätteiden keräyksessä ja konttien kuljetuksessa.

Välilatauksen ansiosta asiakkaat voivat ajaa CF Electric -ajoneuvolla jopa 500 kilometriä päivässä.

Todistettua suorituskykyä vuoristoalueilla

Osa vuoristoalueiden kuljetusalan toimijoista näyttää kuitenkin suhtautuvan epäilevästi sähköajoneuvojen käyttöön. Itävallan virallinen DAF-jälleenmyyjä Tschann päätti, että oli aika tehdä loppu tästä skeptisyydestä DAF Trucksin avustuksella.

26 tonnia painavalla CF Electric -ajoneuvolla ajettiin Salzburgista moottori- ja maaseututeitä pitkin Grossglockner High Alpine Road -alppitien juurelle. Sieltä lähdettiin kohti Kaiser-Franz-Josefs-Höhe -näköalapaikkaa, joka on tämän kiemurtelevan ja upean vuoristotien päätepiste.

– Vuoristoreitti on sekä henkeäsalpaavan kaunis että todella haastava, sillä sen 48 kilometrin varrelle mahtuu 36 tiukkaa mutkaa ja 12 prosentin jyrkkiä nousuja. Se on äärimmäinen testi mille tahansa ajoneuvolle. Tämä todistaa, että CF Electriciä voi käyttää millä tahansa reitillä, kunhan latausinfrastruktuuri on kunnossa, Tschannin johtaja Enrico Simma toteaa.

Lähde: Autotoday