Digitaalinen rengasseuranta voi lyhentää kuljetuskaluston seisonta-aikaa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Vianor#Renkaat

Digitaalinen rengasseuranta voi lyhentää kuljetuskaluston seisonta-aikaa

25.4.2023 | Autotoday

Kuljetuskaluston seisonta-aika ja ylimääräiset pysähdykset tien päällä tulevat yrityksille kalliiksi. Ennakointi ja renkaiden digitaalinen seuranta ovat tehokkaita keinoja seisonta-ajan minimointiin, todetaan Vianorin tiedotteessa.

Kuva: Vianor

Rengaskulut muodostavat keskimäärin 2,5 % yritysten kustannuksista, mutta ne voivat aiheuttaa noin 15 % kustannuksista, mikäli renkaista ei pidetä huolta.

Kuljetuskaluston renkaiden seuranta ei yksistään poista seisonta-aikaa, mutta tuo kustannuksia säästävää ennakoitavuutta. Yritykset voivat menettää ajoneuvon sivuun ottamisen takia tärkeitä ajoja ja siten myös tuhansia euroja.

– Vaikka rengaskulut muodostavat keskimäärin noin 2,5 % yritysten kustannuksista, ne voivat aiheuttaa noin 15 % kustannuksista, jos renkaista ei pidetä huolta. Seurannan avulla nähdään, milloin renkaat alkavat kulua ja ennaltaehkäistään turhia pysähdyksiä, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin B2B-liiketoimintalueen johtaja Ilkka Metsäsalo toteaa.

Ennusteet rengasvaihtojen ajankohdista tärkeässä roolissa

Renkaiden digitaalinen seuranta mahdollistaa ennustemallien käytön. Niiden avulla voidaan seurata renkaiden lämpötilaa ja ilmanpaineita sekä kaluston sijaintia ja ajokilometrien määrää myös etänä. Lisäksi voidaan tarkistaa järjestelmästä, mistä kohtaa rengas on rikkoutunut ja löytää syy rengasrikolle.

Vianorilla on todettu käytännössä digitaalisen rengasseurannan tärkeys, sillä sen avulla saadaan tehtyä ennusteita tulevien rengasvaihtojen ajankohdista ja tiputettua kuljetuskaluston seisonta-aika minimiin.

"Sovi kuljettajien kanssa huolellisesta ajolähtötarkastuksesta, jossa kaikki renkaat käydään läpi ainakin silmämääräisesti."

– Ennakoitavuus ja nopeat vasteajat ovat tänä päivänä avainsanoja. Kaikkia rengaskokoja ja -malleja ei ole mahdollista pitää kaikissa palvelupisteissä, vaan varastot on täytettävä ennakkoon asiakaskannan mukaisesti. Esimerkiksi kuluva vuosi on jo suunniteltu tuotteiden suhteen niin, että oikeita tuotteita on juuri niissä paikoissa, missä asiakkaamme niitä tarvitsevat, Metsäsalo kertoo.

Näillä keinoilla kuljetuskaluston seisonta-aika voi pysyä minimissä

  • Valitse oikeisiin käyttöolosuhteisiin tarkoitetut renkaat tai pinnoitteet rengasrungoillesi.
  • Hyödynnä ammattilaisten osaamista, jotta löydät oikeat renkaat oikeaan käyttöön.
  • Huolehdi säännöllisistä rengastarkastuksista joko varikolla, terminaalissa tai yhteistyökumppanin toimipisteessä.
  • Sovi rengastoimittajan kanssa tarvitsemiesi tuotteiden ennakoinnista. Silloin rengastoimituksissa ei tule viiveitä.
  • Pinnoituta käytöstä poisjääneet rengasrungot valmiiksi. Näin renkaat ovat heti valmiina käyttöön, kun tarve ilmenee.
  • Neuvottele yhteistyökumppanin kanssa terminaalivaihdoista, jolloin renkaat voidaan vaihtaa vaikkapa kaluston seisoessa. Tällöin kallista työaikaa ei kulu odotteluun ja kuljettajat pystyvät keskittymään olennaiseen, eli kuljetusten hoitamiseen.
  • Sovi kuljettajien kanssa huolellisesta ajolähtötarkastuksesta, jossa kaikki renkaat käydään läpi ainakin silmämääräisesti.
  • Huolehdi renkaiden ilmanpaineiden kuukausittaisesta tarkastamisesta. Vajaapaineisuus on yleisimpiä rengasrikkojen syitä.
  • Pidä huoli siitä, että kuljettajat tarkkailevat pyöränmuttereiden kireyttä. Irronnut pyörä maantiellä on aina vaarallinen muille tielläliikkujille, mutta aiheuttaa myös turhan pysähdyksen sekä yleensä kalliiden ajoneuvon osien rikkoutumisen.

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut