DB Schenkerin uusi Tampereen alueterminaali valmistui Lempäälään — käytössä useampia sähköautoja | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Raskas liikenne

DB Schenkerin uusi Tampereen alueterminaali valmistui Lempäälään — käytössä useampia sähköautoja

11.5.2022 | Autotoday

Kuva: DB Schenker

DB Schenker avaa Lempäälässä uuden Tampereen alueterminaalin. Uuden terminaalin myötä DB Schenker laajentaa merkittävästi sähköistä jakeluliikennettä Suomessa.

Lempäälässä aloittaa viisi täyssähköistä kuorma-autoa, joilla DB Schenker alkaa operoida Tampereen ydinkeskustan jakelukuljetuksia. Kaluston lataukseen tarvittava energia saadaan talvea lukuun ottamatta omasta aurinkovoimalasta.

Terminaalin aurinkovoimala on pinta-alaltaan 1750 neliömetriä, nimellisteho 250 kWp ja arvioitu vuosituotto 200 MWh.

Sähköautojen latauksessa DB Schenker aloittaa kumppanuuden Nesteen kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun kanssa. Terminaalikiinteistö hyödyntää myös maalämpöä ja muita kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja kuten vihreää asvalttia, LED-valaistusta ja ilmatäytteisiä tiivisperätaskuja. DB Schenker on liittynyt myös Tampereen seudun ilmastokumppaniksi.

Lempäälän yhteensä lähes 18 000 neliömetrin terminaalissa on lämmintä tilaa 12 000 neliömetriä ja lämmittämätöntä lastaustilaa 3 900 neliömetrin ulkohallissa.

Uusissa tiloissa työskentelee liikennöitsijät mukaan lukien yli 300 henkilöä. DB Schenker yhdistää uuteen terminaaliin toiminnot Tampereen Hervannasta ja Hämeenlinnasta.
Hervannasta tuotanto siirtyy Lempäälään heinäkuun lopussa ja Hämeenlinnasta elokuun lopussa.

Tampereen alueterminaali faktoina

Investoinnin edut

  • Hyvä sijainti 3-tien varrella
  • Laaja tontti ja kaksi kertaa suurempi terminaali mahdollistavat kasvun
  • Tampereen ja Hämeenlinnan terminaalitoimintojen yhdistäminen
  • Sähköisen jakelutoiminnan lisääminen

Pinta-alat

  • Tontti 13,5 hehtaaria
  • Terminaali 12 000 m2
  • Lämmittämätön halli 3 900 m2
  • Pakettiautohalli 550 m2
  • Toimisto 620 m2
  • Lastaustaskuja 96

Kalusto

  • Noin 100 autoa yhteensä
  • 20 trukkia
  • 13 lavansiirtovaunua
  • 2 pyöräkuormaajaa

Sähköinen kalusto

  • 1 kpl Volvo FL 42 R Electric (kokonaismassa 16,7 t, kantavuus 6,6 t)
  • 3 kpl Renault Trucks D E-TECH (kokonaismassa 16 t, kantavuus jopa 11 t)
  • 1 kpl Renault Master E-TECH (kokonaismassa 7,5 t)

Sähköautojen lataus

DB Schenker aloittaa kumppanuuden Nesteen kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun kanssa. Sähkö tuotetaan omilla aurinkopaneeleilla, joiden tuottoa täydennetään tuulisähköllä. Eri puolilla Suomea käytetään täysin sähköisen kaluston lisäksi myös biokaasua sekä Neste MY uusiutuvaa dieseliä. DB Schenker on Tampereen seudun ilmastokumppani. Tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä.