14.8.2024 | Autotoday
DAF Trucks on parantanut entisestään uuden sukupolven DAF-alustojen päällirakennemahdollisuuksia kuljetustehokkuuden lisäämiseksi. DAF on laajentanut edistyksellistä Plug & Play -ohjelmaansa, lisännyt hyötykuormia jopa 160 kilolla ja tarjoaa nyt runkorakenteisiin uusia reikäkuviollisia vaihtoehtoja.
DAF esitteli Plug & Play -päällirakennusohjelmansa viime vuonna. Samaan aikaan se toi markkinoille kattavan valikoiman maasto- ja tiekäyttöön soveltuvia vetoautoja ja kuorma-autojen alustoja. Plug & Play -ohjelma suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä 25 johtavan eurooppalaisen päällirakentajan kanssa. Sen tavoitteena oli optimoida kuorma-autojen kattavat päällirakennusprosessit.
Kerralla oikein
Ohjelman ansiosta asiakas, päällirakentaja ja jälleenmyyjä voivat yhdessä valita ennalta määritetyt ja räätälöidyt Plug & Play -päällirakennusratkaisut DAFin tilausjärjestelmässä.
Tavoitteena on, että DAF-alusta ja kori sopivat yhteen mahdollisimman saumattomasti. Kun kori on asetettu alustaan tehdasasennettujen korin kiinnitysmoduulien avulla, liittimet kytketään ja rakenne on valmis käyttöönottoon.
Tämän mahdollistamiseksi DAF-alustat voidaan pyynnöstä toimittaa tehtaalta täysin valmisteltuina nopeaa kokoonpanoa varten. Näin päällirakenne ja alusta saadaan yhdistettyä laadukkaasti ja kerralla oikein.
Plug & Play kaikille
DAF on laajentamassa Plug & Play -ohjelmaansa, jotta muutkin kuin ohjelmaan osallistuvat päällirakentajat voivat hyödyntää yleiskäyttöisiä tehdasvalmisteluja. Nämä Plug & Play -vaihtoehdot ovat saatavana erityiskäyttöön tarkoitettujen alustojen asentamiseen, kuten koukku-, kippi- ja betoniautoihin sekä nostureihin.
”Nämä päällirakenteet edustavat noin 90:tä prosenttia korimarkkinoista. Asiakkaat ja jälleenmyyjät voivat nyt tehdä yhteistyötä lähes minkä tahansa päällirakentajan kanssa ja selvittää, mitä yleiskäyttöisiä tehtaalta toimitettavia alustavalmisteluja päällirakenteen nopeaan asennukseen tarvitaan. Alustakokoonpanojen lisäksi DAF huolehtii myös liittimien oikeasta asettelusta. Näin päällirakenteen ja kojelaudassa olevan kuljettajan näytön sekä ohjaamon kytkinten välillä on välitön yhteys. Tämä taas lyhentää päällirakennusprosessin läpimenoaikaa, mikä puolestaan parantaa kuorma-autojen toimintavalmiutta. DAF toimii päällirakennusmahdollisuuksien edelläkävijänä”, DAF Trucksin alustojen ja erityiskuorma-autojen osaston johtaja Cornelis van der Lee sanoo.
Huomattavasti kevyempi
DAFin erittäin kevyttä alustaa on kevennetty entisestään uudistetulla, täysin alumiinisella takaosan alleajosuojan palkilla. Vaikka alleajosuoja on 28 kiloa kevyempi, se on kestävämpi kuin teräksinen edeltäjänsä.
Uuden sukupolven DAF-alustan ostajat voivat myös halutessaan yhdistää DAFin jäykät pitkittäiset alustapalkit päällirakenteen tukevaan apurunkoon. Näin ollen alustan lisävahvistuksia ei enää tarvita. Tämän ansiosta paino kevenee jopa 135 kiloa, mikä parantaa hyötykuormakapasiteettia ajoneuvon kestävyydestä ja tukevuudesta tinkimättä.
Uusi reikäkuvio
DAF-alustassa on perinteisesti 60 millimetrin reikäkuvio. Päällirakentajien erityistarpeisiin on nyt kuitenkin saatavana myös 50 millimetrin reikäkuvio koko alustan pituudelta. Lisäksi kuvion asettelua kokonaisuudessaan voidaan muuttaa päällirakentajan tarpeiden mukaan, vaikka reikien olisi ulotuttava aina alustan loppuun saakka.
Jokainen DAF on valmistettu päällirakennusta silmällä pitäen
Joustavuus on olennainen osa jokaista DAF-kuorma-autoa. Lähes kaikkien alustan osien, mukaan lukien pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän, sijainti voidaan räätälöidä kuorma-auton omistajan tai päällirakentajan tarpeiden mukaan.
Päällirakentaja voi myös kertoa, mitkä DAFin korin kiinnitysmoduulit on asennettava tehtaalla ja mihin paikkaan. Päällirakenne voidaan siten asentaa täysin tasaiseen alustaan nopeasti ja tehokkaasti, mikä vähentää kustannuksia ja takaa nopean käyttöönoton.
DAF tarjoaa myös lukuisia vaihtoehtoja korin ja laitteiston ohjaamiseen ohjaamosta käsin – ja päinvastoin – joko analogisesti tai erityisen päällirakentajan CAN-väylän kautta, jonka avulla signaalit ja varoitukset välitetään ohjaamoon ja näytetään selkeästi suuressa digitaalinäytössä. Käytettävissä on jopa 51 kuvaketta ja 31 tekstilohkoa (vihreä, keltainen ja punainen), joihin voidaan yhdistää erilaisia huomautus- tai varoitusääniä.
Saatavilla on myös täysi valikoima jälkimarkkinoilla ohjelmoitavia MUX-kytkimiä päällirakenteen hallintaan. Kytkimet voidaan sijoittaa ja ryhmitellä kuljettajan toiveiden mukaan. Tämä lisää uuden sukupolven DAF-kuorma-autojen käyttömukavuutta entisestään.
Oikea voimanulosotto kaikkiin käyttötarkoituksiin
Päällirakenteissa tarvitaan yleensä voimanottoa. DAF tarjoaa jopa 68 erilaista vaihtoehtoa. Valittavissa on muun muassa kytkimestä riippumattomia, kello 11 ja kello 13 sijainnin moottorikäyttöisiä voimanulosottoja sekä kytkimestä riippuvaisia vaihteiston voimanulosottoja.
Kaikkiin voimanulosottoihin on saatavana joko pumppu- tai laippakiinnitys. DAF tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää samanaikaisesti jopa kolmea toisistaan riippumatonta voimanulosottoa.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Ammattipätevyys#Jatkokoulutus#Raskas liikenne
13.11.2024 | Janne Kuusela
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,