Bussilakko lisäsi yksityisautoilua Helsingin seudulla | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Pysäköinti#Autoilu#Lakko

Bussilakko lisäsi yksityisautoilua Helsingin seudulla

11.3.2023 | Autotoday

Kuva: Clas von Bell

Viime viikon bussilakko lisäsi Helsingin seudulla yksityisautoilua noin 6 prosenttia. Lakko alkoi keskiviikkona ja päättyi lauantaina. Yksityisautoilun määrän kasvu näkyi pysäköintimäärien maltillisena kasvuna. Lakon aikana pysäköintejä tehtiin noin 6 prosenttia enemmän kuin vastaavina päivinä aiemmilla talviviikoilla. Luvut ovat peräisin pysäköintipalvelu EasyParkin keräämästä pysäköintidatasta.

– Bussilakko kasvatti pysäköintitarvetta jonkin verran tavanomaisesta. Kasvu näkyi ainakin pääkaupunkiseudun katukuvassa. Suurin vaikutus bussilakolla oli lakon ensimmäisenä päivänä. Keskiviikkona pysäköintien määrä kasvoi hieman yli 7 prosenttia verrattuna aiempien viikkojen keskiviikkoihin. Lakon toisena päivänä ero oli enää vajaat 5 prosenttia, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

Lakon kevyttä vaikutusta selittänee se, että osa bussivuoroista sekä metro-, raitiovaunu- ja lähijunaliikenne kulkivat normaalisti koko lakon ajan. Moni teki luultavasti myös päätöksen jäädä kotiin etätöihin.

Helsingin seudun kunnat ovat Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Sipoo, Pornainen, Kerava, Porvoo, Askola, Lohja ja Siuntio.

Takatalvi vähensi liikennettä merkittävästi

Helmikuun yhtäkkinen takatalvi vähensi liikenteen määrää Helsingin seudulla viikonlopun aikana noin 20 prosenttia. Talvi yllätti perjantai-iltana 17. helmikuuta ja lumisade jatkui miltei tauotta koko viikonlopun. Ennen sitä pääkaupunkiseutu ja iso osa Etelä-Suomea oli ollut jo muutaman viikon lumeton.

Noin 20 prosentin vähentävä vaikutus näkyy maksullisten pysäköintien lukumäärässä. Maksullisten pysäköintien lukumäärä pieneni Helsingin seudulla 21 prosenttia verrattuna muutamaan aiempaan lumettomaan viikonloppuun.

– Äkillinen takatalvi pudotti viikonloppuna työhönkin liittyvää autoilua. Eroavaisuus helmikuun aiempiin lumettomiin viikonloppuihin oli mobiilipysäköinnissä yritystileiltä 13 prosenttia. Se, että autoilijoita varoitettiin hankalasta ajokelistä sääennusteiden yhteydessä, vaikutti varmasti. Osa ihmisistä päätti luultavasti varoitusten vuoksi jäädä kotiin, Kolehmainen kertoo.

Talviloma hiljensi maksullisen kadunvarsipysäköinnin

Takatalviviikonlopusta alkoi Etelä-Suomen talvilomaviikko. Lomaviikko näkyy Helsingin seudulla liikenteen määrän selkeänä vaimentumisena, koska työmatkaliikenne vähenee ja moni lomamatkailee poissa kotoa.

– Helsingin seudun talvilomaviikolla pysäköintejä kertyi 17 prosenttia vähemmän kuin tavanomaisella talviviikolla. Pysäköintien lukumäärät pysyttelevät loma-ajan ulkopuolella melko tasaisina. Näkyvin vaihtelu tapahtuu arjen ja viikonlopun välillä. Eron selittää kadunvarsipysäköinnin maksuttomuus sunnuntaisin ja lyhyempi maksullinen aika lauantaina. Maksullisten pysäköintien määrä on viikonloppuna noin 45 prosenttia arkipäiviä pienempi, Kolehmainen kommentoi.

Koronarajoitukset vaikuttivat 50 prosenttia

Tammi–helmikuussa maksullisten pysäköintien lukumäärä oli Helsingin seudulla yhteensä 50 prosenttia suurempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Suuren eroavaisuuden iso selittäjä ovat viime vuonna vielä voimassa olleet koronarajoitukset. Etätyösuosituksesta luovuttiin Suomessa viime vuonna helmikuun lopussa. Matkailuun liittyvät koronarajoitukset päättyivät vasta heinäkuun alussa.

Vaikutukset näkyvät suurena eroavaisuutena myös työtarkoituksissa tehtyjen pysäköintien määrissä. EasyParkin mobiilipysäköinnin yritystilejä käytettiin nyt tammi–helmikuussa 19 prosenttia enemmän kuin viime vuonna kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Ymmärtääkseen asiakkaidensa käyttäytymistä ja tarpeita, EasyPark analysoi säännöllisesti pysäköintidataa ympäri maailmaa. Koottu data on yleistettyä ja anonymisoitua ja se perustuu EasyParkin yksityis- ja yritysasiakastietoihin.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut