6.1.2025 | Autotoday
Suomessa vuonna 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä noin puolet, 48 prosenttia, oli yritysten tekemiä. Yritysten ostamissa henkilöautoissa vähäpäästöisten autojen osuus korostui.
Kaikista yritysten ostamista henkilöautoista 55,9 prosenttia oli ladattavia, joista täyssähköautoja oli 32 prosenttia ja ladattavia hybridejä 23,9 prosenttia. Työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus oli 44 prosenttia vuonna 2024.
Kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.
”Ladattavien autojen määrä ylitti 10 prosentin rajan autokannasta vuonna 2024, ja työsuhdeautojen rooli tässä kehityksessä on ollut merkittävä. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustimen jatkuminen vuoteen 2029 asti on tarpeellinen piristysruiske autokaupalle”, kommentoi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Yksityishenkilöillä ladattavien henkilöautojen ostaminen korostui eniten ikäluokassa 40-49 vuotiaat, joiden ostamista henkilöautoista 52,2 prosenttia oli ladattavia.
Henkilöautojen ensirekisteröinneissä 46,4 prosentissa haltijan kotimaakunta oli Uusimaa. Uudellamaalla uusista autoista 33,1 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,8 prosenttia ladattavia hybridejä.
Muista manner-Suomen maakunnista ladattavien autojen osuus oli suuri myös esimerkiksi Pohjois-Pohjamaalla, jossa ladattavien täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 31,1 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,6 prosenttia.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.