Autoala toivoo autokannan nykyistä nopeampaa uudistumista, jotta autojen turvajärjestelmät yleistyisivät liikenteessä | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Turvallisuus

Autoala toivoo autokannan nykyistä nopeampaa uudistumista, jotta autojen turvajärjestelmät yleistyisivät liikenteessä

8.12.2024 | Autotoday

Kuvituskuva. Kuva: Adobe Stock

Nykyistä nopeammin uudistuva autokanta parantaisi liikenneturvallisuutta, todetaan Autoalan tiedotteessa.

EU:n yleinen turvallisuusasetus edellyttää, että ensirekisteröitävissä autoissa on 7.7. 2024 lähtien ollut oltava pakollisena uusia turvallisuutta parantavia varusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä ja peruutustutka tai kamera.

EU-komission arvioiden mukaan turvallisuusasetuksen muutokset vähentävät koko EU-alueella vuosina 2021–2037 yhteensä noin 24 800 liikennekuolemaa.

”Ennakointi liikenteessä, kuljettajien asenteet ja tilannenopeus vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, mutta yksin niillä ei voida estää onnettomuuksia. Myös autojen turvallisuusominaisuuksilta vaaditaan paljon, ja tässä on suuria eroja uuden ja vanhan auton välillä. Tyypillistä on, että uusissa autoissa on paljon turvallisuutta oleellisesti parantavaa ja onnettomuuksia ehkäisevää turvateknologiaa”, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala muistuttaa.

Autojen liikenneturvallisuus on parantunut selvästi viime vuosikymmenien aikana, ja tähän on vaikuttanut teknologian kehittyminen. Esimerkiksi turvavyö tuli Suomessa pakolliseksi uusiin autoihin noin 50 vuotta sitten ja ajonvakautusjärjestelmä vuonna 2011. Ajonvakautusjärjestelmä ESC estää auton luisuja ja niistä johtuvia hallinnan menetyksiä. Liukkaalla kelillä ajonvakautusjärjestelmän merkitys korostuu entisestään.

Uusien autojen korirakenteiden kehittyminen on lisännyt niiden turvallisuutta. Autojen muotoilulla ja materiaalivalinnoilla vaikutetaan myös jalankulkijoiden turvallisuuteen.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa