Autoala: Liikenteen sähköistymisen nopeuttamiselle on suuri tarve | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Sähköautoilu

Autoala: Liikenteen sähköistymisen nopeuttamiselle on suuri tarve

8.6.2023 | Autotoday

Autokannan uusiutuminen on viime vuosien aikana hidastunut uusien autojen kysynnän romahdettua.

Kuva: Dreamstime

Myös sähköautojen kysyntä on vähentynyt merkittävästi, vaikka rekisteröinneissä sähköautojen osuus edelleen korkealla viime ja edellisvuonna tilattujen sähköautojen päätyessä nyt rekisteriin.

Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli toukokuussa noin 35 prosenttia, mutta uusien autojen tilauksissa osuus on alkuvuoden aikana taantunut alle 20 prosenttiin.

Sähköistymisen nopeuttaminen on tärkeää erityisesti, jos hallitus peruu jo sovitun uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen paluun kasvu-uralle ensi vuonna.

Noin puolet tällä vuosikymmenelle liikenteelle suunnitelluista päästövähennyksistä nojaa uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostoon.

Autokannan sähköistyminen vähentää päästöjä pitkäaikaisesti ja pysyvästi, mutta autokannan hidas uusiutuminen ja sähköistymisen merkittävä hidastuminen syö pohjaa päästövähennyksiltä.

Autokannan kiertoa tulisi nopeuttaa muun muassa autoveroa alentamalla ja sähköautojen hankintakannusteilla.

Jakeluvelvoitteen nostaminen yhdellä prosenttiyksiköllä vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä hieman yli 100 000 tonnilla vuosittain. Sama päästövähennys saataisiin aikaan noin 25 000 sähköauton lisäyksellä autokannassa.

– Sähköistymisen etuna on, että sen päästövaikutus on pysyvä ja vähennys kertautuu joka vuosi verrattuna tilanteeseen, jossa samat ajokilometrit ajettaisiin fossiilisilla polttoaineilla. Autokannan kiertoa nopeuttamalla ja hyvin kohdennetuilla hankintakannusteilla autokannassa voisi vuonna 2030 olla lähes 900 000 ladattavaa autoa, kun nykyisellä kehityksellä määrä voi jäädä noin 600 000 ladattavaan autoon, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Autokannan sähköistymistä voidaan nopeuttaa monin erilaisin toimin. Henkilö- ja pakettiautokannan nopeuttamisessa olennaisimpia ovat erilaiset kannustetoimet – kuorma-autoliikenteessä sähköistymisen suurin este on puuttuva latausinfrastruktuuri.

– Tehokkaita autokannan uusiutumista nopeuttavia toimenpiteitä ovat muun muassa hankintatuet, kierrätyspalkkio ja sähköisten työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen. Päästövähennysten lisäksi ne elvyttävät uusien autojen kysyntää aallonpohjassa, joka uhkaa jäädä pitkäaikaiseksi, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

Autokannassa on kesäkuun alussa yhteensä noin 175 000 ladattavaa autoa, joista täyssähköautoja on noin 60 000. Ladattavien autojen osuus henkilöautokannasta on hieman yli 6 prosenttia.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa