16.9.2023 | Autotoday
Suosituin auto on edelleen bensiini- tai bensiinihybridiauto, jonka voisi seuraavaksi autokseen hankkia kolme neljäsosaa vastanneista.
Toiseksi suosituin käyttövoima on ladattava hybridi, jonka voisi hankkia seuraavaksi autokseen noin puolet.
Myös dieselauto on edelleen suosittu vaihtoehto, sillä lähes kolmannes voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselkäyttöisen henkilöauton.
Jo lähes 40 prosenttia kotitalouksista voisi harkita seuraavaksi autokseen täyssähköautoa.
Vuoden 2021 tutkimuksessa vastaava osuus oli noin 30 prosenttia, joten sähköautoilusta on tullut viime vuosina yhä arkipäiväisempää.
Suurin sähköauton hankinnan este on korkea hankintahinta. Latausmahdollisuus kotona on edelleen tärkeä reunaehto sähköauton hankinnalle. Monet autoa hankkivat ovat lisäksi huolissaan sähköautojen talviominaisuuksista ja riittävästä toimintamatkasta.
Sähköautojen houkuttelevuutta lisäävät erityisesti edulliset käyttökustannukset ja päästöttömyys.
Kierrätyspalkkio kiinnostaa
Kyselyssä selvitettiin myös kansalaisten näkemyksiä liikenteen hinnoittelusta ja erilaisista autokannan uudistamisen kannustetoimista.
Lähes 60 prosenttia vastaajista piti kierrätyspalkkiota ja sähköauton hankintatukea houkuttelevina kannusteina.
Kierrätyspalkkio kiinnosti eniten alle 45-vuotiaita, joista noin 70 prosenttia arvioi sen kiinnostavaksi kannusteeksi.
Liikenteen hinnoittelutoimista kielteisimmin suhtaudutaan polttoaineveron korottamiseen ja myönteisimmin autoveron korvaamiseen ajoneuvoverolla.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,