28.7.2023 | Autotoday
Hallitusohjelmassa esitetyillä ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hintojen nousua. Jakeluvelvoitteen maltillisen vuonna 2025 alkavan nousun kustannusvaikutuksia kompensoidaan muun muassa laskemalla polttoaineiden verotusta, sisällyttämällä liikennesähkö jakeluvelvoitteeseen sekä uudenlaisella jakeluvelvoitteen joustomekanismilla, jossa jakelijat voisivat täyttää velvoitetta rajatusti ostamalla päästövähennyksiä muilta taakanjako- ja maakäyttösektorin osa-alueilta.
On arvioitu, että maatalous- ja maankäyttösektorilla on käytettävissä monia päästövähennystoimia, joiden kustannukset ovat huomattavasti alemmat kuin jakeluvelvoitteella. Myös vuosittaisen ajoneuvoveron pieni alennus kompensoi osaltaan jakeluvelvoitteen mahdollisia hintapaineita.
– Hallitusohjelman linjaukset hillitsevät autoilun kokonaiskustannusten ja liikenteen verotaakan kasvua. Tieliikenteen kustannus- ja verotasolla on tärkeä merkitys kansalaisten liikkumismahdollisuuksille ja elinkeinoelämän kilpailukyvylle, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Liikenteen sähköistymisen toimia ei saa unohtaa
Alkavalla hallituskaudella tulisi panostaa erityisesti sähköistymisen nopeuttamiseen. Sähköistymistä nopeuttavana toimenpiteenä hallitusohjelmassa on nostettu esille latausinfratukien jatkaminen. Hallitusohjelman painotus erityisesti raskaan kaluston latausinfran kehittämistarpeisiin on olennaisen tärkeää.
Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen lisäksi päästövähennystavoitteiden saavuttaminen edellyttää nykyistä huomattavasti nopeampaa sähköistymistä. Lataus- ja jakeluinfratukien lisäksi sähköistymisen nopeuttaminen vaatii autokannan kierron nopeuttamista.
– Uusien autojen kysynnän poikkeuksellisen pitkäaikaisen heikkenemisen takia autokannan kiertoa tulisi nopeuttaa autoveroa alentamalla ja romutuspalkkiokampanjoilla, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Myös täyssähköisten henkilöautojen hankintatuelle on vielä lähivuosina suuri tarve, sillä sähköautojen hankintahinta on edelleen huomattavasti polttomoottoriautoa korkeampi.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Uutiset
#Polestar#Henkilöautot#Sähköautoilu
29.9.2023 |
Uutiset
#Citroen#Henkilöautot#Sähköautoilu
29.9.2023 |
Uutiset
#Ajokielto#Poliisi#Ylinopeus
28.9.2023 |
Uutiset
#Kaasu#Raskas liikenne#Gasum
27.9.2023 |
Uutiset
#Poliisi#Liikenneturvallisuus
27.9.2023 |
Uutiset
#BMW#Henkilöautot
22.9.2023 |
Uutiset
#Kylätie#Pyöräily#Liikenneturvallisuus
21.9.2023 |
Uutiset
#Autokauppa#Sähköautoilu
21.9.2023 |
Uutiset
#Liikennekuolema#Tilastot
19.9.2023 |
Uutiset
#Parkkipate#Pysäköinti
18.9.2023 |
Uutiset
#Liikenteessä#Mercedes-Benz
9.9.2023 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,