Älykkäät IQ.Light-led-matriisiajovalot ja Night Vision-järjestelmä tuovat lisäturvaa syysliikenteeseen | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Volkswagen#Liikenneturvallisuus#Ajovalot

Älykkäät IQ.Light-led-matriisiajovalot ja Night Vision-järjestelmä tuovat lisäturvaa syysliikenteeseen

17.11.2022 | Autotoday

Riistaonnettomuuksia tapahtuu eniten loka-marraskuussa iltojen hämärtyessä ja eläinten liikkuessa vilkkaasti. Riski on Suomessa huomattava: viime vuonna riistaonnettomuuksia tapahtui lähes 14 000.

Kuva: Volkswagen

Lisäturvaa syksyisille teille tuo lämpökameratekniikan ja uusimpien älykkäiden led-valojen yhdistelmä, joka auttaa havaitsemaan ihmiset ja eläimet myös pimeällä ja sateessa tai sumussa.

Suomessa tapahtui vuonna 2021 lähes 14 000 erilaista riistaonnettomuutta. Hirvikolareita näistä oli Tilastokeskuksen mukaan 1 700. Hirveä useammin auton eteen hyppää valkohäntäpeura tai metsäkauris, joiden kanssa kolaroitiin viime vuonna yli 12 000 kertaa.

Iltojen hämärtyessä hirvieläimiä voi olla hankala havaita, vaikka autossa olisi hyvätkin valot, sillä sekä tummanharmaat hirvet että harmaanruskeat peurat sulautuvat hyvin syksyiseen maastoon.

Nykyaikaisissa led-valoissa kaksi merkittävää etua

Nykyaikaisten matriisi-led-ajovalojen jopa yli 150 metrin etäisyydelle ulottuva valokeila on leveä ja tehokas.

Syksyä ajatellen uusissa led-valoissa on kaksi merkittävää etua perinteisiin valotekniikoihin verrattuna: valokeilaa voidaan säätää joustavasti ja valon sävy on selvästi neutraalimpi perinteisiin, kellertäviin halogeenivaloihin verrattuna.

– Ledien värisävy muistuttaa päivänvaloa, ja siksi esimerkiksi peuran ääriviivat erottuvat niillä paremmin, kertoo Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.

– Ledien määrä vaihtelee mallista riippuen ja yksittäisiä ledejä ohjataan liikennetilanteen mukaan. Esimerkiksi liikennemerkin kohdalle osuvaa yksittäistä lediä voidaan himmentää heijastuksen vähentämiseksi. Näiden toimintojen ansiosta valokuviota voidaan muuttaa tarpeen mukaan ja esimerkiksi toisen auton tullessa vastaan voivat älykkäät matriisiledit valaista oikeanpuoleista tienreunaa pitkälle eteenpäin, häikäisemättä silti vastaantulijaa. Käytännössä siis ajetaan ”pitkät päällä” koko ajan mutta muut liikenteessä olijat eivät häikäisty, jatkaa Nieminen.

Lisäapua pimeisiin ja sateisiin olosuhteisiin tuo lämpökamera- eli infrapunatekniikka, jota hyödynnetään Volkswagenin Night Vision -pimeänäköavustimessa, jonka saa Touaregiin.

Pimeänäköavustin perustuu auton etuosaan integroituun lämpökameraan, joka tunnistaa ihmiset ja eläimet infrapunasäteilyn perusteella. Mikäli lämpösäteilyä lähettäviä kohteita havaitaan määritellyllä riskialueella tai liikkumassa kohti riskialuetta, avustin varoittaa kuljettajaa.

Volkswagen Night Vision -pimeanäköavustin. Kuva: Volkswagen.

Vaara-alueelle tuleva hirvi tai ihminen erottuu näytössä punaisella värillä

Infrapunakameralla voidaan tunnistaa lämpöä säteileviä kohteita jopa 130 metrin etäisyydeltä, joten Night Vision voi auttaa havaitsemaan tummasävyiset hirvieläimet ennen kuin ne erottuvat auton valoissa.

Mittariston kuvassa riskialueen ulkopuolella kulkevat ihmiset ja eläimet korostetaanAjovalotAjovalot keltaisella, ja kun kohteet lähtevät liikkumaan kohti tietä tai tulevat auton eteen vaihtuu väri punaiseksi.

Pimeänäköavustimen näyttö vaihtuu mittaristoon automaattisesti vaaran uhatessa, jos vauhtia on yli 50 km/h. Hitaammissa nopeuksissa mittaristoon syttyy punainen varoitusvalo. Lisäksi auto antaa äänimerkin ja varoitus näkyy myös lisävarusteena saatavassa tuulilasinäytössä.

Maantienopeuksissa IQ.Light-led-matriisiajovalojen ja Night Vision -pimeänäköavustimen yhdistelmä valaisee lisäksi vaara-alueella olevat ihmiset välkkyvällä valolla. Näin kuljettaja näkee jalankulkijat paremmin ja he saavat samalla varoituksen lähestyvästä ajoneuvosta.

Pimeänäköavustin Night Vision on saatavana Volkswagen Touareg eHybrid -lataushybridiin lisävarusteena.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell