6.6.2024 | Autotoday
Kun ajoneuvosta kerättävän datan yhdistää talouslukuihin, voi löytää yllättäviäkin säästökohteita. Näin kävi kuljetusyrittäjä Juhana Riiheläiselle, joka otti käyttöön Scanian kontrollipaketin ja Diffon ohjelman.
Nurmijärveläiset pikkulinnut vielä nukkuivat, kun Riiheläinen käynnisti Scania R730:n huhtikuisena aamuyönä. Oli aika lähteä hakemaan viljakuormaa. Samalla kun V8:n männät takoivat ensimmäiset iskunsa, konepellin uumenissa heräsi telematiikka lukuisine antureineen.
Ulkoa päin Kuljetus Riiheläinen Oy:n yhdeksänakselinen täysperävaunuyhdistelmä näytti perinteiseltä maaseudun ajoihin sopivalta yhdistelmältä, mutta se sisälsi poikkeuksellisen laajan kattauksen uusinta digitaalista kaluston- ja taloudenhallintaa: Scanian kontrollipaketin ja Diffon.
”Osa asiakkaistani haluaa tietää todelliset reittikohtaiset päästöt, enää eivät riitä vain paperilla tehdyt arviot. Tämä oli yksi syy, minkä takia otin käyttöön sekä Scanian kontrollipaketin että Diffon”, Riiheläinen kertoo.
Reissu alkaa, kun Riiheläinen hipaisee sormellaan ohjaamon tabletin näytöllä olevaa Ajo-kuvaketta Diffon sovelluksessa. Scanian kontrollipaketti kertoo jopa 80 parametrin avulla tietoja auton suorituskyvystä sekä kuljettajan ajotavan taloudellisuudesta. Nyt päästään katsomaan, miten tekniikka toimii käytännössä.
Datan paljastamaa
Riiheläinen ajaa kohti Loimaata, josta haetaan tyypillinen lasti: Viljaa sen verran kuin yhdistelmän 76 tonnin kokonaispainot sallivat.
”Kerran eräs asiakas pohdiskeli, että olisiko kyydissä ollut enemmän tavaraa. Kontrollipaketin tiedoista nähtiin, ettei ollut”, Riiheläinen sanoo.
Scanian Kontrollipaketti kertoo ajon aikaisen keskipainon, mutta jatkossa saadaan ilmajousitteisissa ajoneuvoissa akselikohtainenkin paino. Näin kertoo Scania FMS-palvelujen tuotepäällikkö Lasse Lampinen.
Diffo puolestaan kertoo Riiheläisen ajaman reitin kustannukset, päästöt ja kannattavuustiedot saman tien. Tuloslaskelmaa ei tarvitse odotella.
”Kuljettajissa voi olla yllättäviä eroja. Eräässä yrityksessä huomattiin, että viisi kuljettajaa kävi samassa paikassa lastaamassa, mutta yksi heistä oli jatkuvasti 20 minuuttia nopeampi. Ihmeteltiin, että miten hän sen tekee. Kävi ilmi, että muut kuljettajat kiersivät ison rakennuksen, mutta nopea kuljettaja oli löytänyt sisäkautta oikoreitin. Kun tämä tieto jaettiin muille, saatiin tuntuvia säästöjä”, Diffon yksi kehittäjistä, Diffo Solutions Oy:n toimitusjohtaja Timo Pernu kertoo.
Pelkkien numeroiden tuijottamista Scanian kontrollipaketin käyttö ei ole: ”Visuaalinen arviointi ja ajovihjeet kannustavat parempaan ajotapaan”, lisää Lampinen.
Riiheläisen mielestä Diffon etuna on, ettei sen käyttöönoton vuoksi tarvinnut asentaa autoon erillistä telematiikkaa eli ”purkkia”. Ohjelma saa ajoneuvotietonsa suoraan Scanian laitteista.
Helppo käyttää
Samaan aikaan Kuljetus Riiheläisen muut kolme Scaniaa ovat liikkeellä ja näiden ajoneuvojen tiedot näkyvät yhtäläisesti ohjelmista.
”Kuljettajat oppivat nopeasti Diffon käytön, vanhinkin heistä. Ohjelma on käyttäjäystävällinen”, Riiheläinen kertoo.
Se ei ole sattumaa, sillä entinen kuorma-autoilija Pernu halusi Diffosta nimenomaan kuljettajille helppokäyttöisen. Monet muut ohjelmat sisältävät mahdollisuuden liittää mukaan esimerkiksi työkoneita, mutta Diffo on kehitetty kumipyöräkuljetuksiin ja rahdinajoon.
Loimaalla Riiheläinen hipaisee Diffon näytöltä Lastaus-kuvaketta, ottaa kyytiin ruista ja kääntää auton keulan kohti järvenpääläistä myllyä.
Säästöjä löytyi
Jokelan kohdalla Riiheläinen hidastaa, päästää jalankulkijat suojatien yli.
”Tämäkin jarrutus näkyy koneelta. Samoin tyhjäkäynti. Erään kuljettajan kohdalla huomasin Kontrollipaketin kautta paljon turhaa tyhjäkäyntiä, jota saatiin vähennettyä, samoin polttoaineenkulutusta.”
Kerran eräs kuljettaja kertoi olleensa myöhässä, koska lastaus oli viivästynyt. Koneelta kuitenkin nähtiin, että kuljettaja oli itse lähtenyt reissuun tunnin myöhässä.
Perillä Järvenpäässä Riiheläinen käy ilmoittautumassa ensin toimistolla ja peruuttaa sen jälkeen sujuvasti kapeaan purkupaikkaan. Vilja suhisee alas perävaunusta siiloon, rukiin tuoksu leijailee auton ympärillä. Tästä satsista on tarkoitus tehdä myllyssä jauhoa.
Riihelläinen on kuin legendaarisesta ”Rekkamies”-laulusta: ruis pitää tämän miehen tiellä. Tosin sen tekevät myös muut viljakuormat, lannoitekuljetukset, rakennustarvikkeiden ajot ja oikeastaan mitkä vain lastit, jotka kyytiin sopivat.
Riiheläisen mielestä Diffoa on ollut helppo käyttää.
Paperityöt helpottuivat
Ohjaamossa Diffo-tabletti odottaa pärekorin ja kahvitermoksen päällä. Kun Riiheläinen on kuitannut siihen purun tehdyksi, on aika suunnata kohti kotia.
Riiheläisen työpäivät venyvät helposti 10-15 tunnin mittaisiksi ja ajon jälkeen odottavat paperityöt. Diffo on helpottanut niitä, sillä ohjelma laskee valmiiksi kuljettajien TESin mukaiset palkat, ilta- ja ylityölisät.
Se laskisi myös arvion tulevan keikan kuluista, mutta tätä ominaisuutta Riiheläinen ei ole vielä käyttänyt.
Sen sijaan häntä kiinnostaa Diffon uusi päivitys, johon on tulossa kuljetusten suunnittelua. Sen kautta kuljettajille voi lähettää myös ajomääräyksiä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Talous#Kuljetusyritys#Raskas liikenne
25.1.2024 | Ari Perttilä
#Ulkomaanliikenne#Polttoaine#Tulli
7.9.2023 | Jarkko Nisula
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,