7.3.2024 | Janne Kuusela
Viranomaisilla jo käytössä olevilla DSRC-etälukulaitteilla seurataan 1. ja 2. version älypiirtureiden hälytyksiä ja tapahtumia, mitkä viittaavat manipulointiin tai esimerkiksi kuljettajakortin tai piirturitarkastuksen vanhentumiseen.
Näiden lisäksi viranomainen voi valvoa yhtäjaksoisia ajoaikoja, mutta ainoastaan uusimmista 2. version älypiirtureista. Vanhoissa 1B-digipiirtureissa ei ole DSRC-moduulia, joten niiden tietoja ei voida lukea etänä.
Etävalvontaa voidaan suorittaa erilliseltä laitteelta tien varresta tai poliisin ajoneuvoon asennetulla laitteella.
Suomessa poliisilla on käytössään ainakin kiinteästi ajoneuvoon asennettuja DSRC-laitteita. Laitteilla pystyy lukemaan tietoja piirturista noin 10 - 20 metrin etäisyydeltä, joten pitkän matkan etävalvontaa niillä ei voi suorittaa.
Poliisilla on ajo- ja lepoaikojen valvontaan rajallisesti resursseja, joita voidaan kohdentaa etävalvontalaitteiden avulla paremmin. Jos esimerkiksi vilkkaasti liikennöidyssä satamassa pidetään tienvarsivalvontaa, voidaan tarkastukseen valikoida vain sellaiset ajoneuvot, joiden etävalvontatiedot viittaavat rikkeisiin.
Tämän seurauksena piirturin oikeaoppinen käyttö korostuu. Jos kuljettaja käyttää piirturia väärin ja piirturiin tallentuu sen vuoksi jokin hälytys, on tarkempi tarkastus viranomaisen näkökulmasta aiheellinen. Vaikka tilanteessa ei olisi tapahtunut rikettä, menee tarkastukseen kuitenkin ylimääräistä aikaa, joka olisi voitu välttää piirturin oikeaoppisella käytöllä.
Muun muassa näistä asioista kerromme uudessa ammattipätevyyden jatkokoulutuksessa. Koulutuksen jälkeen osaat esimerkiksi käyttää ajopiirturia siten, että se ei aiheettomasti laukaise hälytyksiä, jotka näkyvät viranomaisen etävalvontalaitteissa.
Tutustu ja ilmottaudu koulutukseen tästä